- AJUDA SATM-

    Per si estàs una mica perdut per aquest món de SATM, aquí tens una breu, molt breu explicació sobre el significat d'algun símbol o paraula de les cartes (lo bueno si breve, cinco veces bueno).

    Viam, en aquest apartat només explicaré el significat dels símbols i les paraules rares que surten en algunes cartes a fi i efecte d'orientar el més perduts. No redactaré les regles del joc perquè l'explicació ocuparia un volum de pàgines superior al del llibre del senyor dels anells (apèndixs inclosos). A més, el llibre de regles es dificilíssim de digerir (per entendre'l haurieu de tenir com a mínim dos (2) graduats escolars i cinc (5) carreres universitàries, i no és conya), o sigui que lo millor per aprendre a jugar es mirant com juguen dues persones.

 

        Comencem per lo bàsic: El funcionament i l'objectiu del joc. El funcionament del joc es senzill. Es tracta d'un seguit de torns: el teu torn i el torn de l'oponent, el teu torn i el torn de l'oponent, el teu torn... (ho pilleu?). El que explicaré a continuació es el que hi ha en torn d'un dels jugadors (suposa que es el teu torn). En el torn de l'oponent s'intercanvien els papers.

    Bé, el funcionament ja està vist. Passem ara a l'objectiu. Com he dit en alguna altra banda d'aquesta web, resulta que tu, jugador experimentat de cartes i fan indiscutible del Senyor dels Anells, t'identifiques amb un mag (Gandalf? Saruman? Us sonen?). Com en la història original, has de reclutar una companyia de personatges i anar voltant pels diferents indrets de la Terra Mitja per tal d'aconseguir l'objectiu del joc: guanyar! Com es fa això? Hi ha tres maneres, però de moment només us en dic una: aconseguint el màxim de punts de victòria. Que collons es això? Doncs són un determinat números de punts que s'atorguen al jugador pel fet d'haver realitzat diferents proeses:  reclutar l'ajuda de certs personatges, trobar objectes valuosos, derrotar criatures malèvoles, etc, etc... (sí, sí i tot això amb unes senzilles cartes).

    I això es tot. Fàcil, no? Ara només quedaria veure com són les cartes. N'hi ha de set (7) tipus diferents: Personatges, Aliats, Faccions, Objectes, Successos, Adversitats i Llocs. Anem a veure com són (agafa paciència, que són set peazo imatges i la cosa pot tardar en carregar-se):

PERSONATGES

    Els protagonistes de la història. Són els qui s'encarregaran, en nom teu, d' aconseguir els preciosos punts de victòria.

    Primer de tot tenim el nom. Aquest de la dreta es el bon "Sam Gamyi" (dibuixat pel magnífic Angelo Montanini, calia dir-ho).

    A la esquerra del nom tenim un bonic número ("1", en aquest cas). Aquest número indica els punts de victòria que dona la carta pel fet d'estar en joc. És a dir: si a la nostra companyia de personatges hi incloem a Sam Gamyi, això vol dir que ja tenim un (1) punt de victòria per la cara. Els punts de victòria que atorguen els personatges oscil·len entre zero (0) i tres (3).

    A sota hi ha un cosa que sembla el dibuix d'un cap amb un número a dins (4). Es la ment del personatge. M'avanço a les futures crítiques que em fareu: si un personatge te poca ment no vol dir que sigui tonto. S'ha d'entendre el valor de la ment com el cost necessari per posar la carta en joc. Es a dir, a més ment, serà més difícil poder jugar la carta. Les cartes senzilles tenen un baix cost (baixa ment), i les cartes més complexes costaran més de posar en joc (molta ment). Els valors de la ment estan compresos entre un (1) i deu (10).

    I a sota hi tenim una mà amb un altre número (0). És el que és coneix com la influència del personatge: la capacitat que té un personatge de controlar-ne altres. Els valors d'aquesta influencia estan entre zero (0) i quatre (4). El pobre Sam Gamyi te zero (0) d'influència i per tant no podrà controlar a ningú.

    Just sota del dibuix es pot llegir una cosa que diu: "Hobbit Explorador/Montaraz". Això són els atributs de raça i professió del personatge.   

 

    I més a sota de la imatge hi ha un requadre amb molta lletra. Aquí es on apareixen descrites les habilitats especials que pugui tenir el personatge. I també hi apareix una bonica frase cèlebre relacionada amb la carta.  

    Més coses. A la cantonada inferior esquerra hi ha un parell de números (1/9). El primer (1) indica la força del personatge i el segon (9) la seva resistència a ser ferit. Valors habituals de força estan entre zero (0) i vuit (8). Valors habituals de resistència estan entre sis ( 6) i deu (10).

    La xifra de la cantonada inferior dreta (+3) es la corrupció del personatge: com més elevada sigui aquesta xifra més difícil serà de corrompre. Els valors oscil·len entre +4 (molt bo) i -1 (malo, malo). Zero (0) es el valor habitual.

    Finalment queda per comentar el lloc natal. No té més secrets: és el lloc de procedència del personatge.

 

ALIATS

    El format de la carta és molt i molt similar al dels personatges, i es que un aliat es pot entendre més o menys com un personatge, però amb dues limitacions:

    1.- Els aliats no poden exercir influència (com podeu veure, no tenen el dibuixet de la mà) i això vol dir que no poden tenir seguidors.

    2.- No els afecta la corrupció. No significa dir que en siguin immunes, sinó que la corrupció (i les coses relacionades amb ella) són algo exclusiu dels personatges. Això voldrà dir, entre altres coses, que els aliats no poden portar objectes.

    Principalment distingim els aliats dels personatges pel color de la carta, però si sou daltònics us haureu de fixar que en el cas dels aliats, els punts de victòria apareixen dins d'un triangle mentre que en el cas dels personatges estava dins d'un octògon.

    Finalment, no trobeu que és genial el dibuix del Gollum?

 

 

 

FACCIONS

    Una facció només serveix per aconseguir punts de victòria. Posar en joc una facció es com entendre que el mag, usease el jugador en qüestió, ha aconseguit el suport d'un determinat poble de la Terra Mitja.

    És un personatge qui ha d'aconseguir la influència d'una determinada. Segons la afinitat que hi hagi entre la raça del personatge i la raça de la facció serà més fàcil o més difícil influenciar la facció.

    Els punts de victòria que pot donar cada facció estan entre un (1) i sis (6).

    Els mes observadors han notat que els punts de victòria també apareixen dins d'un triangle? (però no com el dels aliats, sinó girat 180º).

 

 

 

 

 

 

OBJECTES

    Bueno, bueno, bueno. Aquí us he posat la carta estrella de la col·lecció.

    Quines característiques tenen les cartes d'objectes:

    - Un nom ("El Anillo Único")

   - Un determinat número de punts de victòria (6, aquesta vegada dins d'un rectangle) que oscil·la entre zero (0) i sis (6, una pasada).

   - Una classificació (objecto menor, mayor, grande o especial) segons la seva dificultat per a ser jugat.

    - Un cert número de punts de corrupció (6) que oscil·la entre un (1, lo normal) i sis (6, un huevo!!!).

    - Un text que explica moltes coses. Bàsicament la utilitat de l'objecte.

 

 

 

 

SUCCESSOS

    O altrament dits recursos. Bé, si hem de ser puristes, la forma correcta d'anomenar-los seria "Recursos de Héroe", però jo, el primer dia que els vaig veure els hi vaig dir "Successos" i  aquest nom els hi he deixat. I a més, com que aquesta pàgina la faig jo, pues poso a les coses el nom que a mi m'agrada. O sigui que a partir d'ara li direm successos. Repetiu amb mi: SUC - CES - SOS. Molt bé.

    Els successos són un tipus de cartes que provoquen uns certs efectes en el joc (llegiu per exemple la carta "Huida" que teniu a la dreta). Es classifiquen en diferents tipus (Breve, Duradero o Permanente) depenent del temps que duren els efectes del succés al llarg de la partida.

    Ei, però no tots els successos són bons com el d'aquesta imatge. També n'hi ha altres que et fan la punyeta. Els distingireu perquè el color de la carta es negre-grisós. Aquest tipus de successos emprenyadors els va posant en joc l'oponent.

 

 

 

 

 

 

ADVERSITATS

       Bueno, pues això es el que vulgarment es coneix amb el nom de adversitat-criatura. Mentre tu estàs recol·lectant objectes o influint a faccions i aliats, el teu oponent en el joc no està de braços creuats. El molt cabron es dedica a tirar-te aquests preciosos bitxos que et toquen molt els ous per què fan molta pupita als teus personatges.

    Lo heu de tenir en compte d'aquestes cartes són els números de la cantonada inferior esquerra:

 Força / Resistència (17/8)

    La força de les criatures oscil·la entre dos (2, pan comido) i  divuit (18, mama por!!!). La resistència oscil·la entre zero (0, piltrafilla) i dotze (12, invencible).

    Quan l'oponent et tira una carta d'aquestes, es realitza un combat al final del qual poden passar dues:

    1.- El combat el guanyen els teus personatges: fantàstic! Guanyes els punts de victòria que apareixen en la carta de la criatura.

    2.- El combat el guanya la criatura. Cagada! Un personatge (o més d'un) poden acabar ben morts.

    Què, algú vol provar de derrotar Smaug? (vaya bicharraco us he posat aquí. Dedicat als fans de "El Hobbit").

 

 

LLOCS

    Pues els llocs són això: llocs. És cap a on has d'encaminar els passos de la teva companyia de personatges per realitzar diferents accions:

          a) Posar en joc a un personatge.

          b) Posar en joc un aliat.

          c) Posar en joc una facció.

          d) Posar en joc un determinat objecte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

Tornar a SATM